Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Kim is kleuterjuf op de Komeet

Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier  jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze zich zo veilig voelen om alles te vertellen en dat je een band opbouwt die heel sterk is”.

Achtergrond in het basisonderwijs

Kim volgde de Pabo in Amsterdam. Intussen werkt ze al 21 jaar in het onderwijs.

Kim werkte jarenlang op basisschool de Dijk. Op de Dijk heeft ze verschillende leerjaren lesgegeven. Kim haar voorkeur ligt bij de kleuters. Dit komt doordat ze in haar laatste jaar op de Dijk VVE-coördinator was. Hier ondersteunde ze ouders en kinderen die net de school binnenkwamen. En ouders en kinderen die net pas in Nederland wonen.

De dag in de kleuterklas

Elke dag is anders bij de kleuters. Per dag bekijkt Kim met alle kinderen ‘Wat willen we doen en wat willen we vandaag leren?’ De kinderen vullen de dag in en waar nodig stuurt Kim ze bij. Om te voorkomen dat het te moeilijk wordt.

‘Door het zijn van kleuterjuf, blijf je zelf ook nog een beetje kind’.

De groep bestaat uit veel verschillende kinderen die zich op hun eigen niveau ontwikkelen. Om te zorgen dat elk kind op zijn of haar eigen tempo leert, doen ze niet te veel klassikaal. De kinderen splitsen zich op en leren van elkaar. De kinderen die wat verder zijn, trekken de anderen kinderen mee.

De dag begint in de kring. Kim bespreekt met de kinderen wat ze vandaag willen doen en leren. Na de kring doet Kim met de kinderen een bewegingsactiviteit. Daarna gaan de kinderen gesplitst spelenderwijs aan de slag met rekenen of taal. Op dit moment leren de kleuters over groot en klein bij rekenen. Bij taal gaat het over klanken. Door de dag heen gaan de kinderen buitenspelen. Ook gymmen de kinderen. Voor de gymlessen is er een vakdocent. Afhankelijk van de periode van het jaar zien de dagen er verschillend uit. Momenteel zijn de kinderen bezig met de lampionnen voor Sint-Maarten.

Klasbezoeken

De kinderen krijgen soms een bezoek in de klas van bijvoorbeeld een arts. Kim bereidt samen met de kinderen vragen voor. Verder koppelt Kim ook creatieve activiteiten aan zo’n bezoekje. Zo hebben de kinderen na het gesprek met de arts een ziekenhuishoekje gemaakt in de klas. Dan spelen de kinderen de rollen na van het ziekenhuis.

Betrokkenheid van ouders

Op de Komeet wordt de ouderavond op een originele manier ingericht. De kinderen leiden met een speurtocht hun ouders zelf rond. De ouders kunnen ook elke week een moment de klas in, om te zien wat hun kind aan het leren is. Door de kinderen het zelf te laten vertellen, voelen de ouders zich nog meer betrokken.

Mooiste herinnering

De kleuters van Kim maakten vorig jaar hun allereerste musical. Het onderwerp van de musical? Dino’s! Kim: ‘Ik was verbaasd dat de kinderen de tekst zo goed konden leren’. De kinderen hebben met behulp van een dramadocent, juf Kim en haar collega, de musical in elkaar gezet. De musical voerden de kinderen op voor de ouders. ‘De kinderen weten nog steeds alles te vertellen over de dino’s’. Een meisje zegt nog steeds: ‘Ik wil paleontoloog worden’. (Een paleontoloog is een persoon die onderzoek doet naar fossiele resten, onder andere van dino’s). Zo bijzonder hoe de kinderen dat zo goed kunnen vertellen en leren’.

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan PrimairCarmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18...

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila  - vakdocent Burgerschap op de Voorzaan We zitten in het begin van het nieuwe schooljaar van 2024-2025 als we vakdocent Fezila spreken. Fezila start nieuw met het vak Burgerschap voor groep 3 tot 8 op de Voorzaan, locatie Vissershop. Samen met 2 andere...

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...

Verhaal van Ilse

Verhaal van Ilse

Van manager naar leerkracht op De Kernschool Ilse (54) werkte voordat ze bijna twee jaar geleden als leerkracht startte, als manager in het bedrijfsleven. Het werken met kinderen sprak haar altijd al aan, totdat zij een paar jaar geleden het roer omgooide en als...