De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair
Carmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18 jaar lang zowel in de bovenbouw van de basisschool als in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Jessica heeft een marketing en communicatie achtergrond en heeft jarenlang leerkrachten getraind in Suriname.
Carmen; ‘Het mooiste is dat we contact blijven houden met de leerlingen.’

Wat doet de bovenschoolse iCoach?
De iCoaches van Zaan Primair houden zich bezig met de implementatie van de leerlijn digitale geletterdheid op alle scholen van Zaan Primair. Digitale geletterdheid is kennisverwerving over digitale technologie en de omgang met digitale technologie.
De iCoach ondersteunt de leerkrachten bij het lesgeven in digitale geletterdheid en draagt daarmee bij aan de digitale kennis en vaardigheid van zowel leerkracht en leerling.
Carmen; ‘Het is onze taak om te zorgen dat digitale geletterdheid op alle scholen binnen Zaan Primair wordt aangeboden.’
De iCoaches zijn op de hoogte van de laatste technische ontwikkelingen en kijken naar wat toepasbaar is in het onderwijs. Ze geven voorlichting over mediawijsheid op ouderavonden en gastlessen aan leerlingen over digitale technologie. Daarnaast zijn ze op het bestuursbureau van Zaan Primair bezig met het schrijven van een social mediabeleid.

ScalaLAB
Op het Kleine Et Buut bevindt zich het ScalaLAB. In het ScalaLAB zijn materialen aanwezig die kunnen worden ingezet ten behoeve van de bevordering van digitale geletterdheid. Er is altijd een iCoach aanwezig om ondersteuning te geven.

Het ScalaLAB moedigt kinderen aan om hun creativiteit en digitale vaardigheden te ontwikkelen. Het leerplein bevat onder andere: 3D-printers, Lego-Spike, Micro: bit en nog veel meer. De kinderen leren met behulp van deze leermiddelen samenwerken, communiceren en trainen tegelijkertijd hun digitale vaardigheden en oplossend vermogen.
Maar dat is niet alles; naast het ScalaLAB is er via de iCoaches een aantal leskisten beschikbaar, gericht op de ontwikkeling van digitale geletterdheid.

Leskisten digitale geletterdheid
Er zijn bij Zaan Primair verschillende leskisten beschikbaar voor alle groepen. Met deze leskisten worden verschillende onderdelen van digitale geletterdheid aangeboden. Zo is er bijvoorbeeld een leskist met Micro:bits (minicomputers) beschikbaar. De kinderen leren hiermee zelf programmeren. Of denk bijvoorbeeld aan de trein van Intellino. Dit is een trein die de kinderen zelf kunnen programmeren en besturen.

Zaan Primair RC cup
Jaarlijks wordt, mede door de iCoaches, de Zaan Primair RC cup georganiseerd. Deze cup biedt bovenbouwleerlingen de mogelijkheid om met bestuurbare auto’s te racen tegen andere scholen. Maar het gaat verder dan racen alleen. De kinderen moeten nauw met elkaar samenwerken en krijgen zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid bij de voorbereidingen op de race. Zo moeten ze sponsors vinden om geld bij elkaar te halen voor spandoeken, onderdelen voor de auto, t-shirts, etc. Een mooi project om kinderen verschillende vaardigheden bij te brengen.

Voor meer informatie kun je een e-mail sturen naar [email protected].

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila  - vakdocent Burgerschap op de Voorzaan We zitten in het begin van het nieuwe schooljaar van 2024-2025 als we vakdocent Fezila spreken. Fezila start nieuw met het vak Burgerschap voor groep 3 tot 8 op de Voorzaan, locatie Vissershop. Samen met 2 andere...

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Kim is kleuterjuf op de Komeet Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier  jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze...

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...

Verhaal van Ilse

Verhaal van Ilse

Van manager naar leerkracht op De Kernschool Ilse (54) werkte voordat ze bijna twee jaar geleden als leerkracht startte, als manager in het bedrijfsleven. Het werken met kinderen sprak haar altijd al aan, totdat zij een paar jaar geleden het roer omgooide en als...