Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5
Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een evenementenbedrijf opzette.
Maar toen kwam de coronapandemie en dit zette Erwin aan het denken over wat hij echt wilde doen. “Corona gooide mijn plannen overhoop en ik realiseerde me dat ik meer stabiliteit wilde. Het zij-instroomtraject bleek een perfecte kans.”
Werken en leren tegelijk
Erwin kwam via het zij-instroomtraject het onderwijs in, een programma speciaal voor mensen die vanuit een ander beroep het onderwijs willen ontdekken. Erwin: “Het begint met een selectieproces, waarbij je een week meeloopt op een school, lessen voorbereidt en zelf een proefles geeft. Hier word je beoordeeld op je geschiktheid als leerkracht.”
Na deze beoordeling volgde een werkervaringsperiode van drie maanden. Erwin: “In die tijd moest ik mijn tijdelijke bekwaamheid behalen”. Hij werkte vier dagen per week op een school, gaf les en moest zijn vaardigheden bewijzen in een eindassessment. Erwin: “Als je slaagt, mag je voor de klas, terwijl je tegelijkertijd een verkorte studie volgt.”
Het combineren van werk en studie was intensief, maar Erwin kijkt er positief op terug. Erwin: “Het was een uitdaging, maar ik vond het mooi om zo snel praktijkervaring op te doen. Het traject is kort en krachtig en geeft je meteen een realistisch beeld van het onderwijs.”
Groep 5
Vandaag de dag staat Erwin met passie voor groep 5. Zijn favoriete lessen zijn alles wat te maken heeft met de aarde en natuur. Erwin: “Over vulkanen en het weer kan ik uren praten”. Maar zijn hart ligt ook bij rekenen, waarin hij zijn creativiteit volop kwijt kan. Erwin: “Ik stap graag van de methode af en maak mijn eigen lesmateriaal. Het zorgt ervoor dat de leerlingen écht betrokken zijn en gemotiveerd blijven.”
Bijzonderste ervaring
Erwin staat bekend om zijn vernieuwde aanpak. Hij betrekt zijn leerlingen actief bij de lessen en zorgt ervoor dat ieder kind op zijn eigen niveau wordt uitgedaagd. Erwin: “Het gaat erom dat je ze ziet en begrijpt. Dat creëert een positieve sfeer in de klas.” Erwin is trots op zijn handelen in de situatie waar een leerling het moeilijk had, maar dankzij zijn inspanningen een plek vond op een school voor hoogbegaafden. Erwin: “Zo’n impact hebben, dat is waar het om draait.”
Doelen
Erwin: “Misschien wil ik ooit nog een opleiding tot schooldirecteur doen, of me verder specialiseren in rekenen. Maar het belangrijkste is dat ik plezier houd in wat ik doe. Dat straal je uit naar de kinderen.”