Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet
Kim is kleuterjuf op de Komeet
Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze zich zo veilig voelen om alles te vertellen en dat je een band opbouwt die heel sterk is”.
Achtergrond in het basisonderwijs
Kim volgde de Pabo in Amsterdam. Intussen werkt ze al 21 jaar in het onderwijs.
Kim werkte jarenlang op basisschool de Dijk. Op de Dijk heeft ze verschillende leerjaren lesgegeven. Kim haar voorkeur ligt bij de kleuters. Dit komt doordat ze in haar laatste jaar op de Dijk VVE-coördinator was. Hier ondersteunde ze ouders en kinderen die net de school binnenkwamen. En ouders en kinderen die net pas in Nederland wonen.
De dag in de kleuterklas
Elke dag is anders bij de kleuters. Per dag bekijkt Kim met alle kinderen ‘Wat willen we doen en wat willen we vandaag leren?’ De kinderen vullen de dag in en waar nodig stuurt Kim ze bij. Om te voorkomen dat het te moeilijk wordt.
‘Door het zijn van kleuterjuf, blijf je zelf ook nog een beetje kind’.
De groep bestaat uit veel verschillende kinderen die zich op hun eigen niveau ontwikkelen. Om te zorgen dat elk kind op zijn of haar eigen tempo leert, doen ze niet te veel klassikaal. De kinderen splitsen zich op en leren van elkaar. De kinderen die wat verder zijn, trekken de anderen kinderen mee.
De dag begint in de kring. Kim bespreekt met de kinderen wat ze vandaag willen doen en leren. Na de kring doet Kim met de kinderen een bewegingsactiviteit. Daarna gaan de kinderen gesplitst spelenderwijs aan de slag met rekenen of taal. Op dit moment leren de kleuters over groot en klein bij rekenen. Bij taal gaat het over klanken. Door de dag heen gaan de kinderen buitenspelen. Ook gymmen de kinderen. Voor de gymlessen is er een vakdocent. Afhankelijk van de periode van het jaar zien de dagen er verschillend uit. Momenteel zijn de kinderen bezig met de lampionnen voor Sint-Maarten.
Klasbezoeken
De kinderen krijgen soms een bezoek in de klas van bijvoorbeeld een arts. Kim bereidt samen met de kinderen vragen voor. Verder koppelt Kim ook creatieve activiteiten aan zo’n bezoekje. Zo hebben de kinderen na het gesprek met de arts een ziekenhuishoekje gemaakt in de klas. Dan spelen de kinderen de rollen na van het ziekenhuis.
Betrokkenheid van ouders
Op de Komeet wordt de ouderavond op een originele manier ingericht. De kinderen leiden met een speurtocht hun ouders zelf rond. De ouders kunnen ook elke week een moment de klas in, om te zien wat hun kind aan het leren is. Door de kinderen het zelf te laten vertellen, voelen de ouders zich nog meer betrokken.
Mooiste herinnering
De kleuters van Kim maakten vorig jaar hun allereerste musical. Het onderwerp van de musical? Dino’s! Kim: ‘Ik was verbaasd dat de kinderen de tekst zo goed konden leren’. De kinderen hebben met behulp van een dramadocent, juf Kim en haar collega, de musical in elkaar gezet. De musical voerden de kinderen op voor de ouders. ‘De kinderen weten nog steeds alles te vertellen over de dino’s’. Een meisje zegt nog steeds: ‘Ik wil paleontoloog worden’. (Een paleontoloog is een persoon die onderzoek doet naar fossiele resten, onder andere van dino’s). Zo bijzonder hoe de kinderen dat zo goed kunnen vertellen en leren’.