Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote betrokkenheid vanuit de ouders en het dorp.

Veel ervaring
Miranda en Lilian werken beiden al meer dan dertig jaar in het onderwijs. Lilian is leerkracht van groep 7/8 en Miranda is leerkracht van groep 5/6.

Lilian heeft de ALO gedaan, de opleiding voor gymleerkracht. Ze is jarenlang gymleerkracht geweest. Toen ze variatie in haar werk begon te missen, deed ze de verkorte deeltijd pabo. Ze belandde al snel voor de klas in de bovenbouw. Momenteel werkt ze al zeven jaar op Obs De Overhaal. Lilian haar favoriete vakken? Rekenen en, uiteraard, gym.

Miranda volgde de pabo in Amsterdam. Ze liep stages in Alkmaar en Zaandam. Miranda vindt het leuk om taallessen te geven.

Van alle markten thuis
Lilian: “Je bent als juf echt een allrounder. Het allermooiste is het contact met de kinderen en dat je de kinderen echt wat bij kan brengen. Als juf ben je van alle markten thuis. Van rekenen tot knutselen: elke dag is weer anders.” Miranda en Lilian zijn het erover eens dat dit het werk ook zo leuk houdt.

Een mindere kant aan het lesgeven is de administratie die erbij komt kijken de afgelopen jaren. Tegenwoordig wordt verwacht dat bijna alles genoteerd wordt. Het belangrijkste voor Miranda en Lilian is dat de kinderen een fijne sfeer ervaren, duidelijkheid krijgen en fouten durven te maken. En dat de leerlingen ook de fouten die zij zelf weleens maken opmerken. Miranda: “Als de regels helder zijn, dan loopt alles soepeler en voelen kinderen zich op hun gemak. Dat is het belangrijkst: dat ze zich fijn voelen op school.”

Thematisch onderwijs
Op De Overhaal werken ze aan de hand van thema’s. Alle vakken, behalve rekenen, worden gekoppeld aan een specifiek thema. Miranda en Lilian werken sinds kort ook met EDI (Expliciete Directe Instructie). Ze vinden het beiden een fijne manier,om op een effectievere manier de kinderen wat aan te leren.

Combinatieklassen
De Overhaal is een kleine dorpsschool met combinatieklassen. Miranda staat voor groep 5/6. “In groep 5/6 moet de lesstof duidelijk en rustig uitgelegd worden en sta je aan de basis. Het tempo ligt laag.” Lilian: “In groep 7/8 zijn de kinderen al vaardiger en hebben de meesten de basis al in de vingers. Waardoor het tempo hoger ligt.”

Op sociaal vlak is het grootste verschil dat de kinderen in groep 7/8 al langzaam beginnen te puberen en veel mondiger zijn. Terwijl in groep 5/6 de kinderen echt nog kind zijn.

Lilian: “Kinderen in groep 7 en 8 worden steeds meer hun eigen persoon. Het is prachtig om die ontwikkeling te volgen.”

Iedereen helpt elkaar
Wat Lilian en Miranda trots maakt, is de betrokkenheid van ouders en de band binnen de school. Lilian: “Ouders staan hier altijd klaar om te helpen. Het is echt een gemeenschap en dat maakt het werk nog leuker.” De dorpsschool is volgens hen uniek: “Iedereen kent elkaar dat maakt het persoonlijk en bijzonder.” Ook de kinderen staan altijd klaar om elkaar te helpen. Bijvoorbeeld: Een aantal leerlingen deelt elke dag de laptops uit aan iedereen, dit gebeurt gewoon en hoeft niet gevraagd te worden.

Hechte gemeenschap
Lilian: “Het mooiste moment was toch wel dat de kinderen zelf een musical instudeerden. De kinderen hielpen elkaar en regelden zelf alle materialen. Ook de deelname aan de Zaan Primair RC Cup was bijzonder. Doordat kinderen uit meerdere groepen samenwerken, vormden zij echt een team. Dat De Overhaal een hechte gemeenschap vormt, is op zulke momenten extra voelbaar”.

Miranda: “Het mooiste is als je ze een idee geeft en dat ze er ook echt wat mee gaan doen.”

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan PrimairCarmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18...

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila  - vakdocent Burgerschap op de Voorzaan We zitten in het begin van het nieuwe schooljaar van 2024-2025 als we vakdocent Fezila spreken. Fezila start nieuw met het vak Burgerschap voor groep 3 tot 8 op de Voorzaan, locatie Vissershop. Samen met 2 andere...

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Kim is kleuterjuf op de Komeet Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier  jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze...

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...

Verhaal van Ilse

Verhaal van Ilse

Van manager naar leerkracht op De Kernschool Ilse (54) werkte voordat ze bijna twee jaar geleden als leerkracht startte, als manager in het bedrijfsleven. Het werken met kinderen sprak haar altijd al aan, totdat zij een paar jaar geleden het roer omgooide en als...