Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5

Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een evenementenbedrijf opzette.

Maar toen kwam de coronapandemie en dit zette Erwin aan het denken over wat hij echt wilde doen.  “Corona gooide mijn plannen overhoop en ik realiseerde me dat ik meer stabiliteit wilde. Het zij-instroomtraject bleek een perfecte kans.”

Werken en leren tegelijk

Erwin kwam via het zij-instroomtraject het onderwijs in, een programma speciaal voor mensen die vanuit een ander beroep het onderwijs willen ontdekken. Erwin: “Het begint met een selectieproces, waarbij je een week meeloopt op een school, lessen voorbereidt en zelf een proefles geeft. Hier word je beoordeeld op je geschiktheid als leerkracht.”

Na deze beoordeling volgde een werkervaringsperiode van drie maanden. Erwin: “In die tijd moest ik mijn tijdelijke bekwaamheid behalen”. Hij werkte vier dagen per week op een school, gaf les en moest zijn vaardigheden bewijzen in een eindassessment. Erwin: “Als je slaagt, mag je voor de klas, terwijl je tegelijkertijd een verkorte studie volgt.”

Het combineren van werk en studie was intensief, maar Erwin kijkt er positief op terug. Erwin: “Het was een uitdaging, maar ik vond het mooi om zo snel praktijkervaring op te doen. Het traject is kort en krachtig en geeft je meteen een realistisch beeld van het onderwijs.”

Groep 5

Vandaag de dag staat Erwin met passie voor groep 5. Zijn favoriete lessen zijn alles wat te maken heeft met de aarde en natuur. Erwin: “Over vulkanen en het weer kan ik uren praten”. Maar zijn hart ligt ook bij rekenen, waarin hij zijn creativiteit volop kwijt kan. Erwin: “Ik stap graag van de methode af en maak mijn eigen lesmateriaal. Het zorgt ervoor dat de leerlingen écht betrokken zijn en gemotiveerd blijven.”

Bijzonderste ervaring

Erwin staat bekend om zijn vernieuwde aanpak. Hij betrekt zijn leerlingen actief bij de lessen en zorgt ervoor dat ieder kind op zijn eigen niveau wordt uitgedaagd. Erwin: “Het gaat erom dat je ze ziet en begrijpt. Dat creëert een positieve sfeer in de klas.” Erwin is trots op zijn handelen in de situatie waar een leerling het moeilijk had, maar dankzij zijn inspanningen een plek vond op een school voor hoogbegaafden. Erwin: “Zo’n impact hebben, dat is waar het om draait.”

Doelen

Erwin: “Misschien wil ik ooit nog een opleiding tot schooldirecteur doen, of me verder specialiseren in rekenen. Maar het belangrijkste is dat ik plezier houd in wat ik doe. Dat straal je uit naar de kinderen.”

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan PrimairCarmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18...

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila  - vakdocent Burgerschap op de Voorzaan We zitten in het begin van het nieuwe schooljaar van 2024-2025 als we vakdocent Fezila spreken. Fezila start nieuw met het vak Burgerschap voor groep 3 tot 8 op de Voorzaan, locatie Vissershop. Samen met 2 andere...

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Kim is kleuterjuf op de Komeet Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier  jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze...

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...

Verhaal van Ilse

Verhaal van Ilse

Van manager naar leerkracht op De Kernschool Ilse (54) werkte voordat ze bijna twee jaar geleden als leerkracht startte, als manager in het bedrijfsleven. Het werken met kinderen sprak haar altijd al aan, totdat zij een paar jaar geleden het roer omgooide en als...