Verhaal van Sarah

Sarah geeft bewegingsonderwijs op De Kernschool

Na haar stage op één van de scholen bij Zaan Primair is Sarah gebleven. Na de ALO is ze fulltime aan de slag gegaan als vakleerkracht bewegingsonderwijs. Sarah werkt nu op De Kernschool, een school voor nieuwkomers. Op De Kernschool krijgen kinderen die net in Nederland zijn één jaar onderwijs om de Nederlandse taal te leren. Daarna stromen de leerlingen door naar vervolgonderwijs.  

Andere doelen stellen
Op een reguliere basisschool ben je als vakleerkracht lange tijd verbonden aan leerlingen. Twee keer per week krijgen leerlingen op school bewegingsonderwijs. Sarah: ‘Op een reguliere basisschool zie je leerlingen vanaf de kleuters t/m de bovenbouw groeien in hun motoriek. Op De Kernschool zijn de groepen anders samengesteld. Leerlingen worden bij binnenkomst ingedeeld op mondelinge Nederlandse taalvaardigheid en niet op leeftijd. Het verschil in motoriek onderling van leerlingen tussen 6 t/m 11 jaar kan heel groot zijn. Daarnaast blijven de leerlingen gemiddeld één jaar op De Kernschool en heeft de ene leerling in het land van herkomst wel gymles gehad en de ander niet. Dit zorgt voor een hele gemixte groep. Ik pas mijn gymlessen hier ook op aan.’

Leerlingen op De Kernschool krijgen in blokken van 10 weken les. Als de leerlingen het blok goed afsluiten, gaan ze door naar een volgende cursus. Na vier cursussen van tien weken op De Kernschool stromen de leerlingen door naar vervolgonderwijs. Sarah: ‘Op De Kernschool is het creëren van een veilige omgeving heel belangrijk. Tijdens de gymles focus ik mij daar vooral op. Daarnaast vind ik het belangrijk als leerlingen De Kernschool verlaten dat de kinderen de basisspellen en regels in en om de gymles kennen. Op deze manier kunnen de leerlingen op een vervolgschool zo goed mogelijk meedoen met gymmen. En dat vind ik belangrijk.’

Elkaar inspireren
De onderlinge communicatie tussen leerlingen en de leerkracht is in het begin best lastig. Sarah: ‘Veel kinderen die instromen op De Kernschool kennen nog geen woord Nederlands. Het is mooi om te zien dat als je elkaar nog niet kunt verstaan je wel elkaar kunt begrijpen en inspireren. Bijvoorbeeld bij het zwaaien aan de touwen of ringen en de overkant halen. Als het één leerling uit de groep lukt, blijven de meeste andere leerlingen oefenen. Dat zijn fijne momenten om te delen, want zo groeien leerlingen stapje voor stapje.’

Stage gelopen in Portugal
In de derde van de ALO liep Sarah stage op een Internationale basisschool in Portugal. ‘Op deze school leerde ik veel over de verschillende achtergronden en culturen waar kinderen in opgroeiden. De dingen die ik in Portugal heb geleerd, komen hier op school ook goed van pas, zoals het omgaan met taal waarbij een plaatje erg belangrijk is. Veel leerlingen verhuizen vanwege oorlog, politiek of  economische redenen met hun ouder(s) naar Nederland en komen zowel van binnen als buiten Europa.’

Actief betrokken bij het team
Ook als vakleerkracht is Sarah nauw betrokken bij het team van De Kernschool. De Kernschool heeft drie locaties in de Zaanstreek. Twee in Zaandam en één in Koog aan de Zaan. Sarah: ‘Op alle drie de locaties geef ik les. Ik heb met alle teams veel contact. Zo zorg ik dat ik elke ochtend bij de briefing aanwezig ben. Ook als vakleerkracht is het handig om aan te sluiten. Je pikt gelijk wat informatie op die ook handig zijn voor je eigen lessen.

Want het creëren van een veilige omgeving is echt belangrijk voor deze leerlingen. Alleen zo komen leerlingen toe aan hun eigen ontwikkeling.’

Wil jij net als Sarah aan de slag als vakleerkracht op één van onze Zaan Primair scholen?

We hebben verschillende vacatures binnen de stichting open staan.

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan PrimairCarmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18...

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila  - vakdocent Burgerschap op de Voorzaan We zitten in het begin van het nieuwe schooljaar van 2024-2025 als we vakdocent Fezila spreken. Fezila start nieuw met het vak Burgerschap voor groep 3 tot 8 op de Voorzaan, locatie Vissershop. Samen met 2 andere...

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Kim is kleuterjuf op de Komeet Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier  jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze...

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...