Verhaal van Yodit

Van ALO stagiaire naar leerkracht van groep 6

Als tweedejaars ALO-student kwam Yodit (’96) terecht op basisschool et Buut in Zaandam. Ze was nog maar net met haar stage gestart toen de corona lockdown begon. De gymzalen gingen dicht. En Yodit kon geen gymles meer geven. Tijdens de lockdown moest ze wel eens invallen als groepsleerkracht. In deze periode is haar enthousiasme voor het lesgeven ontstaan.

Band opbouwen
Werken met kinderen wekte altijd al de interesse van Yodit. Vanaf jongs af aan, kreeg ze dit mee van haar moeder die ook leerkracht is. Als vakleerkracht bewegingsonderwijs zag Yodit veel verschillende klassen op een dag. Yodit legt uit dat een gymleerkracht genoeg uitdagingen zijn, maar ze miste de persoonlijke band met de leerlingen. ‘Als vakleerkracht is het opbouwen van een band een stuk lastiger, omdat ik alle leerlingen maar kort op een dag zie. Al snel na de ALO startte ik met de Pabo-opleiding. Want ik wilde gewoon een eigen klas.’

Diepere gesprekken
Lesgeven aan leerlingen van groep 5 of 6 spreekt Yodit het meeste aan. Yodit legt uit: ‘Je kunt met deze kinderen al echte gesprekken voeren. De leerlingen kunnen op deze leeftijd zich verplaatsen in de ander. Gedrag en het sociaal-emotionele aspect in het onderwijs vind ik het leukste aan mijn werk. In mijn klas vind ik het belangrijk dat de sfeer goed is. Ik hou wel van een geintje maken. Maar ik ben ook heel duidelijk en consequent naar mijn leerlingen.’

Genoeg uitdaging
Yodit is in haar werk altijd op zoek naar uitdaging. Op et Buut kan ze haar ‘ei’ helemaal kwijt. De sfeer, het team, visie van de school en het adaptieve niveau (aanpassen op de leerlijn van de leerlingen) spreken Yodit heel erg aan. Yodit legt uit: ‘Naast veel aandacht voor de basisvaardigheden zijn we ook een hele creatieve school. Zo hebben we 1 keer per week een creatief uur met alle leerlingen op school. Iedere leerkracht geeft dan ook in zijn lokaal een creatief uur. Leerlingen mogen zelf kiezen wat ze in dit uur gaan doen. Morgen geef ik bijvoorbeeld in mijn lokaal een hip-hop-les.’

Begeleiding
‘De begeleiding tijdens mijn Pabo-opleiding bij Zaan Primair is goed geregeld. Veel strakker dan bij andere stichtingen. Dat zie ik bij mijn medestudenten. Esther, mijn begeleider is heel toegankelijk, we voelen elkaar goed aan. Het is fijn als je zo iemand naast je hebt staan tijdens de opleiding.
Maar voorlopig ben ik nog niet uitgeleerd. In de toekomst wil ik mij graag verder specialiseren. Bijvoorbeeld als gedrag specialist. Doorleren en mezelf blijven ontwikkelen vind ik belangrijk. Ik wil geen sloffer in het onderwijs worden.’

Wil je ook aan de slag als leerkracht of zij-instromer?

Zaan Primair is op zoek naar leerkrachten. Wil jij net als Yodit aan de slag als leerkracht in het basisonderwijs? Bekijk onze vacatures of kom eens langs op één van onze scholen.

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Miranda en Lilian werken op een echte dorpsschool

Op een doordeweekse middag spraken we met Lilian en Miranda, beide leerkrachten op basisschool De Overhaal in Krommeniedijk. De school ligt langs de Dijk aan het water in een prachtige groene omgeving. De Overhaal is een kleine sfeervolle school en kent een grote...

Dynamische schooldag

Dynamische schooldag

Annemijn: aanjager van de dynamische schooldag Annemijn Berghuis adviseert vanuit haar rol ‘procesbegeleider dynamische schooldag’ diverse Zaan Primair collega's over de Dynamische schooldag. Dat is een schooldag waarbij zittend leren regelmatig wordt afgewisseld met...

Verhaal van Erwin

Verhaal van Erwin

Van hotelmanager in Afrika naar leerkracht van groep 5 Erwin heeft een reis afgelegd die velen zich nauwelijks kunnen voorstellen. Na tien jaar in het buitenland gewerkt te hebben als manager van exclusieve safarihotels, keerde hij terug naar Nederland waar hij een...

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan Primair

De iCoaches van Zaan PrimairCarmen Hoek, Michiel de Lange en Jessica Polanen zijn de drie iCoaches van Zaan Primair. Carmen en Michiel waren voorheen werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Carmen heeft 14 jaar lang gewerkt als bovenbouwleerkracht. Michiel werkte 18...

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila over Burgerschap op de Voorzaan

Fezila  - vakdocent Burgerschap op de Voorzaan We zitten in het begin van het nieuwe schooljaar van 2024-2025 als we vakdocent Fezila spreken. Fezila start nieuw met het vak Burgerschap voor groep 3 tot 8 op de Voorzaan, locatie Vissershop. Samen met 2 andere...

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Verhaal van Kim de kleuterjuf van de Komeet

Kim is kleuterjuf op de Komeet Na meerdere uitstapjes naar verschillende groepen in het basisonderwijs, is Kim sinds vier  jaar werkzaam als kleuterjuf op basisschool de Komeet in Krommenie. Een bewuste keuze van Kim. “Het mooiste van werken met kinderen is dat ze...

Verhaal van Ellen

Verhaal van Ellen

Van bestuurder naar leerkracht We zitten halverwege het schooljaar. Ellen Voskuilen, voormalig bestuurder bij Zaan Primair is het schooljaar 2023-2024 bij Dynamica op het Gespecialiseerd Voortgezet Onderwijs (GVO) weer begonnen als leerkracht. ‘Een bewuste keuze om in...

Verhaal van Esther en Henk

Verhaal van Esther en Henk

‘Het bieden van maatwerk is een groot onderdeel van ons werk’ Binnen Zaan Primair werken vijf schoolopleiders. Henk en Esther vertellen in dit artikel meer over hun werkzaamheden en wat je als student van de PABO van het team schoolopleiders mag verwachten. ‘Als...